
میدانیم که اقتصاد ایران غالبا دچار پدیده سرکوب مالی بوده است. سرکوب مالی به زبان عامیانه به وضعیتی اشاره دارد که نرخ بهره به شکل دستوری و شبه دستوری پایینتر از آن چیزی است که عوامل بنیادی ایجاب میکند و بهطور مشخص در ایران در قالب پایینتر بودن نرخ بهره سپردهها و تسهیلات نسبت به نرخ تورم پدیدار شده است. با این حال، شکل گرفتن ناترازی گسترده در نظام بانکی متاثر از بیماری هلندی دهه1380 و متعاقب آن، تحریمهای ابتدای دهه1390، سبب شد وضعیتی متضاد سرکوب مالی طی سالهای 1393 تا 1396 بروز کند؛ به این معنی که...
ادامه مطلب