يکي ديگر از منابع آگاه در اين باره به فارن پالسي گفته بود يادداشتي که گلدبرگ از دستياران ارشد سناتور سابق جمهوريخواه مارک کرک تهيه کرده است ، با هدف کمک به سياستگذاران کليدي در دولت ، براي انديشيدن درست و طرح ايده هاي محافظه کارانه به مراتب خلاقانه تر طراحي شده است.
مقامات ارشد در دولت ترامپ از جمله رکس تيلرسون وزير امور خارجه و جيمز ماتيس وزير دفاع تاکنون به رئيس جمهور توصيه کرده اند تا به توافق هسته اي پايبند باشد و اين حتي در شرايطي است که ترامپ بارها در دوران تبليغات انتخاباتي وعده داده بود برجام را پاره خواهد کرد.
ترامپ پيشتر دو بار پايبندي ايران را به توافق هسته اي مورد تاييد قرار داده است ولي بار دوم اين کار را با اکراه انجام داد و به مشاورانش درباره گزينه هايي که به وي ارائه کرده اند شکايت کرد. وي گفته است امکان دارد در مرحله بعدي در اواسط اکتبر پايبندي ايران را به برجام مورد تاييد قرار ندهد.
تيلرسون روز پنجشنبه به خبرنگاران گفته بود دولت ترامپ هنوز تصميم خود را در اين باره اتخاذ نکرده است.
تيلرسون طي سخناني در لندن در کنار بوريس جانسون وزير خارجه انگليس گفته بود : « ترامپ اين نکته را روشن ساخته است که ما بايد کليت تهديدات ايراني ها را در نظر بگيريم و نه فقط توانمندي هاي هسته اي اين کشور را - که فقط بخشي از مواضع ما در قبال تهران به شمار مي رود. از ديدگاه ما ايران به روشني اين انتظارات ما را از توافق هسته اي برآورده نساخته است. »
ترامپ روز پنجشنبه تصميم گرفت تعليق يک رشته تحريم هاي اقتصادي برچيده شده بر اساس برجام را تمديد کند. وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرده است اين اقدام به امريکا امکان خواهد داد تا حدودي انعطاف پذيري خود را حفظ کند.
ولي ترامپ روز پنجشنبه طي سخناني بار ديگر توافق هسته اي را محکوم کرد و تلويحا از تغيير احتمالي اين رويه در ماه آينده خبر داد.
ترامپ در مسير عزيمت به واشنگتن از منطقه طوفان زده فلوريدا به خبرنگاران گفت شما خيلي زود در ماه اکتبر شاهد خواهيد بود که قصد دارم چه کاري انجام دهم.
وي افزود توافق هسته اي ايران توافق عادلانه اي براي آمريکا نيست. اين توافق اصلا نبايد صورت مي گفت. ما قصد نداريم در برابر آنچه آنها مي خواهند با کشور ما انجام دهند کوتاه بياييم. آنها عناصر مختلفي را زير پا گذارده اند و همچنين روح برجام را نقض کرده اند. «
يک منبع که به کاخ سفيد در اين زمينه مشورت مي دهد به فارن پالسي گفت اطرافيان رئيس جمهور تلاش مي کنند تا « سوزن را نخ کنند » و گزينه هاي مورد نياز را که به ترامپ امکان مي دهد فشارها بر ايران را افزايش دهد و سياستهاي دولت قبلي باراک اوباما را زير پا بگذارد ، در اختيار وي قرار دهند ولي در عين حال اين اقدامات به گونه اي باشد که از خروج جنجال برانگيز و پر سروصداي آمريکا از برجام اجتناب شود. مقامات کاخ سفيد و وزارت دفاع آمريکا به شدت درباره خطرات بالقوه اقدامات تلافي جويانه ايران بر ضد هزاران نيروي نظامي آمريکايي مستقر در عراق و سوريه احساس نگراني مي کنند.
در حاليکه اغلب چهره هاي تندرو مخالف ايران ديگر در کاخ سفيد سمتها و مناصب ارشد را در اختيار ندارند و زمان ضرب الاجل نيز به سرعت نزديک مي شود ، مخالفان عزم خود را براي ساز کردن کوک مخالفت با برجام در گوش رئيس جمهور جزم کرده اند و مواضع و ديدگاه هاي خود را در محافل عمومي مطرح مي سازند.
نيکي هيلي سفير آمريکا در سازمان ملل طي سخناني در ماه گذشته تلاش کرد تا با استناد به قوانين آمريکا علت اينکه چرا واشنگتن بايد عدم پايبندي ايران به توافق هسته اي را اعلام کند توجيه کند. وي گفت کنگره مي تواند مباحثات بر سر اعاده تحريمها بر ضد ايران را آغاز کند. ولي متن يادداشتي که روز پنجشنبه گذشته به بيرون درز کرد خواستار اتخاذ اقدامات فراتر از آن شده و در آن تهديد شده تا اگر ايران امکان دسترسي به سايت هاي هسته اي بيشتر را فراهم نسازد يا از توسعه فناوري موشکي بالستيک خود دست نکشد ، با تهديدهاي اقتصادي گسترده روبرو خواهد شد.
در اين يادداشت تاکيد شده : « رئيس جمهور به دنبال راهي براي اعلام عدم پايبندي ايران به توافق هسته اي است که بتواند اجماع مشاوران امنيت ملي به ويژه کساني که اين سئوال را مطرح مي کنند که اقدام بعدي چه خواهد بود به دست آورد. طرح تهديد معتبر درباره در راه بودن محاصره کامل مالي آمريکا مي تواند اهرم فشار ديپلماتيک آمريکا را براي مهار رفتارهاي غيرقانوني ايران تقويت کند و امکان دوره اي از ارزيابي بيشتر در پايان دوره نود روزه بعدي را ميسر سازد. «
در اين يادداشت تاکيد شده است ايران بايد باور کند که اگر آمريکا اعمال تحريم هاي اقتصادي جهاني فوري را ضد تهران پيگيري کند ، دوره بي ثباتي رژيم و فروپاشي اقتصادي ايران خيلي زودتر از دوره « فرار هسته اي » فرا خواهد رسيد.
با اين همه طرفداران توافق هسته اي از جمله مقامات ارشد و ديپلماتهاي سابق در دولت اوباما ، به تلاشهاي لابي گري سياسي خود ادامه مي دهند. آنها چنين استدلال مي کنند که بازرسان بين المللي دريافته اند که ايران به مفاد توافق هسته اي پايبند بوده است و هر گونه تلاش دولت ترامپ براي خروج از برجام يا تضعيف آن از طريق توسل به اقدامات يکجانبه پيامدهاي فاجعه باري به دنبال خواهد داشت و احتمالا منجر به رويارويي نظامي خواهد شد.
کالين کال که به عنوان مشاور امنيت ملي جو بايدن معاون سابق رئيس جمهور آمريکا خدمت مي کرد روز چهارشنبه با شرکت در ويديو کنفرانسي به خبرنگاران گفت اعمال تحريم هاي يکجانبه آمريکا با مخالفت متحدان اروپايي روبرو خواهد شد و تاثير آن ديگر مشابه تاثير تحريم هايي که قبل از توافق هسته اي سال 2015 اعمال شده و از حمايت بين المللي برخوردار بود نخواهد بود .
کال افزود چين و هند و ديگر کشورها نيز ممکن است به رغم هشدارها و تحريم هاي آمريکا تصميم بگيرند در صدد خريد نفت ايران برآيند و بدين ترتيب ممکن است واشنگتن خود را با برخي از بزرگترين اقتصادهاي جهان در يک جنگ تجاري رو در رو ببيند.
وي تصريح کرد : « اين دقيقا سناريويي است که تندروها در ايران عاشق آن هستند. يعني آنها با استناد به اين وضعيت خواهند گفت آمريکا از جرگه جامعه بين المللي خارج شده است و ميان آمريکا و اروپا و ميان آمريکا و چين و روسيه در خصوص اين مسئله اختلاف نظر و تفرقه وجود دارد. »
نوشته شده توسط حسین بیات | لینک ثابت |
حفره ی موسوم به «The Deluxe Mystery Hole»...
ما را در سایت حفره ی موسوم به «The Deluxe Mystery Hole» دنبال میکنید
برچسب: منتقدان,توافق,ايران,آمریکا,دنبال,تحريم,اقتصادي,جهاني,تهران, نویسنده: بازدید: 252 تاريخ: جمعه 31 شهريور 1396 ساعت: 0:01