نوشته بهرام تهرانی نیک نژاد
با توجه به پیشرفتهای قابل توجه ای که ایران در صنایع نظامی داشته است چرا ما نمی توانیم یک خودرو ملی با کیفیت تولید کنیم ؟
پاسخ این پرسش قدری تلخ و دشوار, است زیرا :
1- استفاده مستقیم از فناوری های پیشرفته نظامی، در بخش صنایع عمومی ازجمله خودروسازی کار ساده و آسانی نیست و بسیار سخت و پیچیده است. زیرا در تولید ادوات نظامی، از جمله انواع موشک و پهباد ، تنها بر روی کارایی بالای سیستم و برتری آن تاکید میشود و مولفه هایی مانند امنیت جان مسافران، قیمت تمام شده ارزان، اندازه و طراحی زیبا، نیاز و رضایت مشتریان و سادگی و سهولت کاربرد آن، در اولویت های تولید جنگ افزارهای نظامی نیست .
2- صنعت و اقتصاد با توسعه فناوری مقوله های متفاوتی هستند و داشتن فناوری برتر لزوما به برتری صنعتی و اقتصادی و رفاه منجر نمیشود. به عنوان نمونه در استفاده از فناوری پیشرفته مورد استفاده در آیفون، اعم از صفحات حساس به سنسورهای دقیق فشار و گرما، پروسسورهای کوچک با مصرف پایین و کارایی بالا،... ده ها سال قبل در وسایل نظامی وجتهای جنگنده استفاده بسیار گسترده ای میشد و صفحات جلوی خلبانهای جتهای جنگی، در حقیقت یک آیفون های سایز بزرگ برای کنترل و هدایت پیچیده جتهای جنگی است. اما سالها این تکنولوژی نتوانست راه خود را به میان بازار باز کند و نابغه ای مانند استیو جابز را نیاز داشت که نیاز مشتریان را بخوبی بشناسد و با مهندسی شگفت انگیز، این محصول پیچیده را کوچک سازی کرده و با تهیه زنجیره موثر تامین قطعات، قیمت آن را هزاران برابر کاهش دهد. همچنین با فراهم کردن طیف وسیعی از اپلیکیشن ها و اپ استور برای دانلود موسیقی و فیلم، توانست ارزش افزوده این محصول را به مردم نشان دهد و بدین ترتیب بازار گسترده جهانی را برای محصولات اپل بوجود بیاورد.
حفره ی موسوم به «The Deluxe Mystery Hole»...
ما را در سایت حفره ی موسوم به «The Deluxe Mystery Hole» دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 274 تاريخ: شنبه 9 آذر 1398 ساعت: 17:51